До якої категорії ТЗ належать електроскутери в Україні

електроскутери в Україні

Недавно сталося ДТП за участі водія електроскутера. Це порушило питання оформлення подібних інцидентів. Адже в українському законодавстві просто немає таких учасників дорожнього руху.

Першу аварію за участі автомобіля та електричного самокату було зареєстровано у Львові. Людина, що керувала маленьким електричним транспортним засобом, виїхала на проїжджу частину, де зітнувся з автівкою Mercedes-Benz. Як повідомляють патрульні, власника транспорту з електроприводом довелося доставити до одного з місцевих шпиталів.

Що особливого в цій історії

Здавалося б, звичайнісінька собі історія. На українських дорогах чимало скутеристів. На героскутерах та моно колесах їздять люди всіх вікових категорій, як заради розваги, так і з міркувань охорони природи та здорового способу життя. Здавалося б, зіткнення з ними – звичайний наслідок їхньої присутності на дорогах. Проблема полягає в тому, що ці пристрої не можна назвати повноцінним транспортом та записати до категорії, прописаної у ПДР чи законі про дорожній рух.

Пішохід, водій чи велосипедист

Для урегулювання відносин між учасниками руху, слід визначитися, ким є люди, що пересуваються на різних електричних самокатах. Оскільки в Українському законодавстві про це нічого не сказано, спробуймо перейняти зарубіжний досвід. До якої категорії належать електроскутеристи у західній Європі, де ситуацію тримають під контролем? Слід зазначити, що у світі аварійність за участі подібних учасників руху зросла на 87,5%.

Німецьке законодавство дозволяє керувати дрібним електротранспортом з 14 років. Їздити можна вело доріжками та проїжджою частиною там, де їх нема. Пересуватися тротуарами суворо заборонено. Також не дозволяється їздити автобанами. Швидкість обмежено до 20 кілометрів на годину. До того ж, берлінські власті повідомили, що кожні чотири хвилини хтось зі скутеристів отримує штраф за їзду в нетверезому вигляді чи заїзд у заборонені зони.

У Парижі правила такі самі. Рух тротуарами заборонено. Максимальна дозволена швидкість – 20 кілометрів на годину. В Ізраїлі заборонено керувати електричним транспортом без шолома. Також кожен водій такого пристрою повинен мати собі документальне підтвердження складання теоретичного іспиту з ПДР. У США правила визначаються для кожного штату окремо. Так, у Каліфорнії обов’язковою умовою є наявність шолому та посвідчення водія. Пересуватися дозволено дорогами та вело доріжками. У Великобританії користуватися електроскутером можна лише на приватних територіях. Поїздки парками чи тротуарами суворо заборонено. Це не єдина країна, де існує тотальна заборона на дрібний електротранспорт. Паркувати подібний транспорт також слід за правилами. Якщо кинути його в першому-ліпшому місці, можна отримати штраф.

Найбільш подібний до велосипеду

Світовий досвід створення правил для подібних транспортних засобів такий, що найчастіше їх прирівнюють до велосипедів. Як складається ситуація з вело транспортом в Україні?

У національній поліції зазначають, що від початку поточного року до 31 серпня було зафіксовано 1149 ДТП за участі вело транспорту. Це тільки 1% від загальної кількості аварій (100236), що відбулися за вказаний період. Однак у них загинуло 115 чоловік. Що ж до адміністративної відповідальності осіб, що керували велосипедами та порушили ПДР, то до неї було притягнуто 179 чоловік.

Проблема існує!

Якщо спиратися на статистичні дані, надані поліцією, то велосипеди та дрібний електричний транспорт не являють собою значної небезпеки на дорогах. 1% від загальної кількості – це зовсім небагато. Якщо ж урахувати кількість порушень, то українські велосипедисти можуть здатися найбільш дисциплінованими у світі. Це німців штрафують кожні чотири хвилини в одному тільки Берліні. А в нас на цілу країну один протокол на два дні.

Однак жоден водій, що їде українськими дорогами, не буде заперечувати, що 179 порушень правил дорожнього руху велосипедистами – це кількість, яка утворюється не за вісім місяців, а максимум за вісім днів, та ще й у пам’яті одного відео реєстратора. Але це лише здогадки. Офіційна статистика свідчить про своє.

Чи є, що вирішувати

Звичайно, є. Кожен учасник дорожнього руху, включаючи дисциплінованих велосипедистів та керманичів дрібного персонального електричного транспорту, мають знати та виконувати правила дорожнього руху, шанувати безпеку інших та піклуватися про власні життя та здоров’я. У закон України про дорожній рух та ПДР слід внести поправки, які б чітко визначали місце персонального електричного транспорту в дорожній ієрархії. Ймовірно, скутеристів та інших водіїв подібних девайсів прирівняють до велосипедистів з тими самими (або й дещо розширеними) правами та обов’язками.

На завершення слід підкреслити, що всі регуляції матимуть сенс лише тоді, коли будуть виконуватися, а, отже, перебуватимуть під пильним контролем. Інакше велосипедисти будуть гасати тротуарами, ігнорувати червоний сигнал світлофору, проскакувати між автомобілями у заторах, а офіційна статистика вперто стверджуватиме, що нема приводів для занепокоєння.